فروش انواع لپ تاپ موبایل و...

خرید لپ تاپ و دیگر لوازم جانبی هوشمند با بهترین قیمت

فروش انواع لپ تاپ موبایل و...

خرید لپ تاپ و دیگر لوازم جانبی هوشمند با بهترین قیمت

hdmi مانیتور با گ

انواع پورت در کامپیوتر

در عرصه کامپیوتر پورت انواع مختلفی دارد. مهمترین آنها پورت‌های سخت افزاری و نرم افزاری است. در ادامه انواع این پورت‌ها و کاربردشان را بررسی می‌کنیم.

hdmi مانیتور با پورت را از ما بخواهید. 

۱- پورت سخت افزاری یا پورت جانبی حفره یا اتصالی است که در قسمت جلو یا پشت دستگاه‌ها قرار دارد و کامپیوتر به وسیله آن امکان دسترسی به دستگاه‌های خارجی یا اکسترنال را پیدا می‌کند؛ مثلا مانیتور، کیبورد، موس، اسپیکر، پرینتر، فلش. کار اصلی پورت کامپیوتر این است که نقطه اتصال باشد و امکان انتقال اطلاعات بین کامپیوتر و دستگاه‌های جانبی را فراهم کند. این نوع پورت چون بین دستگاه‌ها ارتباط برقرار می‌کند، پورت ارتباطی هم نامیده می‌شود. در ادامه پورت‌های مختلف کامپیوتری که روی دستگاه‌ها می‌بینید را توضیح می‌دهیم.

می‌توان با نصب کارت افزونه یا Expansion Card به کامپیوتر، تعداد پورت‌ها را بیشتر کرد. مثلا اگر کامپیوترتان پورت FireWire ندارد می‌توانید کارت افزونه‌ای با پورت FireWire اضافه کنید.

۲- پورت نرم افزاری یا پورت شبکه جایی است که اطلاعات ارسال می‌شود. مثلا پورت ۸۰ پورت http است. کاربران ویندوز می‌توانند با دستور netstat تمام اتصالات اکتیو که در حال استفاده هستند را ببینند. پس از بررسی انواع پورت سخت افزاری، می‌پردازیم به اینکه پورت نرم افزاری چیست و چه انواعی دارد.

برای اینکه پورت‌های کامپیوتری یا شبکه را بلاک کنیم، می‌توانیم از فایروال نرم افزاری یا سخت افزاری استفاده کنیم. اگر به پورت خاصی دسترسی ندارید ممکن است قبلا توسط ادمین شبکه در فایروال غیرفعال شده باشد.

انواع پورت سخت افزاری

پورت‌های سخت افزاری بر اساس نوع یا پروتکلی که استفاده می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

پورت‌های سریال: اینترفیسی است که از پروتکل سریالی استفاده می‌کند یعنی در هر لحظه انتقال دیتا روی خط ارتباطی یک بیت است. رایج‌ترین نوع پورت سریال، کانکتور D-Subminiature یا D-sub است که سیگنال‌های RS-232 را منتقل می‌کند.

پورت‌های موازی: اینترفیسی است که در آن ارتباط کامپیوتر و دستگاه جانبی به روش موازی برقرار می‌شود یعنی انتقال دیتا با استفاده از بیش از یک خط یا سیم ارتباطی انجام می‌شود. پورت پرینتر نمونه‌ای از پورت موازی است.

پورت PS/2: کانکتورPS/2 برای اتصال موس و کیبورد استفاده می‌شود. IBM آن را برای کامپیوترهای سری Personal Systems/2 معرفی کرد و به همین دلیل نامش PS/2 است. رنگ بنفش آن مخصوص کیبورد و رنگ سبز آن مخصوص موس است بنابراین اگر موس یا کیبورد را به پورت اشتباه بزنید، کامپیوتر آنها را نمی‌شناسد.

پورت PS/2 دیگر در سیستم ها وجود ندارد و برای اتصال موس و کیبورد از USB استفاده می‌شود. ارتباط PS/2 سریال است اما چون پورت سریال به اینترفیسی گفته می‌شود که از استاندارد RS-232 استفاده می‌کند، این پورت را جدا از پورت های سریال بررسی کردیم.

انواع پورت سریال

دو نوع پورت سریال داریم که ۹ و ۲۵ پین دارند و نرخ انتقال اطلاعات در آنها ۱۱۵ kbps است:

پورت DB-25: نوعی کانکتور D-sub به شمار می‌رود. DB-25 پورت ارتباط سریال RS-232 است اما به ندرت به عنوان پورت سریال استفاده می‌شود و اغلب به عنوان پورت موازی پرینتر و به جای کانکتور ۳۶ پینه موازی به کار می‌رود. بیشتر برنامه‌ها به تمام پین‌های B-25 احتیاج ندارند.

کارت گرافیک استوک

کارت گرافیک استوک، دست دوم، صنعتی، استوک اروپایی، ریفر؛ این‌ها تنها چند نمونه از اسم‌هایی است که وارد کنندگان و فروشندگان بر روی لپ تاپ و قطعات کامپیوتر غیر نو (کارکرده) می‌گذارند. اما قطعات استوک چیست و چه معایبی دارند؟ این نوشتار را بخوانید تا سرتان کلاه نرود.

در اصطلاح عامیانه به هر کالای غیر نو با هر شرایطی استوک (Stock) می گویند. این قطعات و محصولات (برای نمونه: لپ تاپ یا کیس) می‌توانند کارکرده، تعمیری، ریفربیش یا مرجوع شده باشند. بنابراین اساساً کالای استوک نو نیست اما ممکن است شرایط ظاهری آن خوب باشد

یک لپ تاپ یا کیس آماده استوک می‌تواند سال‌ها استفاده باشد یا تنها مدت کوتاهی کار کرده باشد اما مرجوع شده باشد که حالا به عنوان استوک فروخته می‌شود. باید در نظر داشته باشید که اغلب قطعات کامپیوتر و لپ تاپ‌های استوک سال‌ها استفاده شده‌اند و پس از سرویس یا تعمیر، به عنوان کالای استوک روانه بازار شده‌اند.

پس وقتی که درباره یک کالای استوک صحبت می‌کنیم، می‌تواند هر شرایطی داشته باشد اما در هر حالت یک کالای غیر نو و کارکرده است.

چرا قطعات استوک ظاهر تمیز و سالم دارند؟

در مناطقی چون اروپا، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی پس از یک بازه زمانی مشخص، ممکن است تمامی لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای مورد استفاده خود را کنار بگذارند و نمونه‌های نو و جدید را جایگزین آنها کنند. همچنین بسیاری از خریداران از لپ تاپ یا کامپیوتر خود با دقت نگه داری می‌کنند. بنابراین یک کالای استوک می‌تواند ظاهر تمیز و سالم داشته باشد و قطعه استوک لزوماً به معنای ظاهر کارکرده یا مستهلک نیست.

همچنین ممکن است کالای استوک پیش از عرضه مجدد به بازار، مورد تعمیر، بازسازی و سرویس قرار بگیرند.

مزیت قطعه کامپیوتر و لپ تاپ استوک چیست؟
تنها مزیت قطعات کامپیوتر، کیس یا لپ تاپ استوک، قیمت پایین آنها است. با این حال خیلی زود ممکن است این ارزش از دست برود و اگر یک کالای نو با قیمت بالاتر خریده بودید، به نفعتان بود.

معایب قطعات کامپیوتر، لپ تاپ و کیس استوک چیست؟
برای قطعات و لپ تاپ استوک می‌توان معایب بسیار زیادی را برشمرد اما آنکه برای نخریدن آن دلیل بخواهد، همین چند مورد هم زیادی است.

کارکرده بودن قطعات استوک
اولین و بزرگ‌ترین عیب کالاهای استوک، کارکرده بودن آنها است. بنابراین شانس اینکه تعمیر شده باشند، در سلامت کامل به سر نبرند و مشکلاتی داشته باشند وجود دارد. همچنین از آنجایی که کالاهای استوک ممکن است ماه‌ها و سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته باشند، به پایان عمر خود نزدیک شده‌اید یا دیگر همانند ماه‌های اول کار نمی‌کنند. این عیب در خصوص قطعات و کالاهایی چون پرینتر و هارد دیسک که اجزای مکانیکی دارند، چشمگیرتر است. قطعاتی چون SSD هم طول عمر کاملاً محدودی دارند و در دراز مدت مزیت قیمت پایین‌تر را از دست می‌دهند و به ضرر شما تمام می‌شود.

قطعات استوک می‌توانند کارایی اولیه خود را از دست داشته باشند، مستهلک باشند یا خیلی زودتر از یک کالای نو خراب و دچار مشکل شوند. این واقعیت می‌تواند باعث شود خیلی زود ناچار شوید بیشتر از قیمت نمونه نو، برای تعمیر کالای استوک هزینه کنید. در این صورت اگر از همان ابتدا یک نمونه نو با قیمت بالاتر خریداری کرده بودید، به نفعتان بود.

گاهی نیز دیده می‌شود که یک کالای دیجیتال استوک به روش غیر اصولی سرویس یا تعمیر شده است که آن را یکبار مصرف کرده و دیگر امکان انجام تعمیرات بر روی آن وجود ندارد.

نداشتن خدمات پس از فروش و به روز نبودن قطعات استوک
دومین عیب قطعات و لپ تاپ استوک، نداشتن خدمات پس از فروش و پشتیبانی است. هنگامی که شما یک کالای نو را خریداری می‌کنید، چه گارانتی داشته باشد یا نه، برای چند سال از طرف سازنده آن پشتیبانی و آپدیت دریافت می‌کنید. اما قطعات استوک غالباً به تهِ خط رسیده‌اند و خبری از آپدیت‌ها، قابلیت‌های نرم افزاری جدید و درایورها و وصله‌های امنیتی نیست. به این ترتیب کالای استوک قابلیت‌ها و امکانات ارزش افزوده ندارد.

فریب گارانتی‌های شرکتی و ضمانت کوتاه مدت را هم نخورید که اغلب پاسخگو نیستند.

غیر قابل اعتماد بودن قطعات استوک
سومین عیب قطعات و لپ تاپ استوک، غیر قابل اعتماد بودن آنها است. شاید در ظاهر کالای استوک وضعیت ظاهری خوبی داشته باشد و سرویس شده باشد، اما در هر صورت شانس خرابی آن در کوتاه مدت بالاتر از کالای نو است. همچنین شما نمی‌دانید که این کالاها با استفاده از قطعات و لوازم مصرفی اصلی و نو سرویس شده‌اند یا نه. گاهی هم دیده می‌شود که لپ تاپ و قطعات کارکرده متعلق به بازار خود ایران را به عنوان استوک اروپایی و صنعتی می‌فروشند.

در نظر داشته باشید روشن شدن و کارکردن یک لپ تاپ یا قطعه استوک به معنای سالم بودن آن نیست و بسیاری مواقع در استفاده طولانی مدت متوجه وجود انواع مشکلات می شوید.

کیس اسمبل شده استوک

کیس اسمبل شده استوک به کیس هایی می گویند که از قبل توسط شرکت ها یا کارخانه ها قطعات داخل آن نصب شده و قابل راه اندازی می باشد. امروزه دیگر برای خرید یک کیس اسمبل شده نیاز نیست دچار دردسرهای زیادی شوید، کافی است مشخصات مورد نظر خود را در ذهن داشته باشید و در وبسایت گلکسی پیکسل اقدام به مشاهده، انتخاب و خرید نمایید. ما در این مقاله در فروشگاه اینترنتی قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر گلکسی پیکسل قصد داریم روش اسمبل کردن یک کیس کامپیوتر را توضیح دهیم و به طور کامل قطعاتی که برای اسمبل کردن یک رایانه لازم است را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

این مجموعه از آموزش و دستور العمل ها به شما کمک می کند تا یک رایانه خوب جمع آوری کنید که توانایی اجرای اکثر نرم افزار های مدرنی را که امروزه در اکثر کامپیوتر ها استفاده می گردد داشته باشد. رایانه های مدرن وقتی مقرون به صرفه تر می شوند که کاربران با چند ساعت تلاش سرمایه مالی خود را ارتقاء ببخشند. اسمبل کردن یک کیس اسمبل شده نیاز به دانش سخت افزاری و فنی مناسبی در این زمینه دارد که ما در این مقاله برای شما توضیح لازم را جهت اسمبل کردن کیس کامپیوتر خواهیم داد.

بعد از اینکه تمام قطعات و مواد مورد نیاز را در اختیار داشتید ، مونتاژ کامپیوتر شما بین ۲ تا ۴ ساعت طول می کشد و شما باید بتوانید از ابزارهای دستی ساده مانند پیچ گوشتی و انبر استفاده کنید. اسمبل کردن یک کامپیوتر نیازمند حداقل امکانات سخت افزاری و ابزاری برای نصب و راه اندازی می باشد. اگر در تهیه حداقل های سخت افزاری و ابزارهای لازمه برای اسمبل کردن کامپیوتر مشکل دارید این کار را به یک متخصص امر بسپارید که در این زمینه مهارت های فنی مورد نیاز را دارا می باشد.

احتیاط:  قبل از خرید ، مشخصات سازنده را روی همه موارد دو بار بررسی کنید. باید قطعات کیس کامپیوتر اسمبل شده ما با یکدیگر سازگار باشند، در غیر اینصورت مجدد اقدام به انتخاب قطعات داشته باشید و قطعات سازگار با یکدیگر را برای اسمبل کردن کیس استفاده نمایید. قطعات ناسازگار با یکدیگر به راحتی میتوانند باعث آسیب رساندن به یکدیگر و کل کامپیوتر، یا عدم کارایی سیستم شوند. بطور مثال گرفتن رم DDR2  برای یک مادربرد با اسلات RAM از نوع DDR4 کار اشتباهی است، زیرا از رم های DDR3 اسلات سخت افزاری نصب شده روی مادربرد که رم بتواند روی آن نصب شود متفاوت از اسلات سخت افزاری مادربرد نوع DDR2  می باشد. بنابر این به سازگاری قطعات کامپیوتر خود به دقت توجه کنید. به سازگاری پردازنده و مادربورد هم حتما دقت داشته باشید، برخی از مادربرد ها بعضی از پردازنده و سی پی یو ها را پشتیبانی نمی کنند.

مادر برد دست دوم

بُردِ مادر یا مادربرد دست دوم یا برد اصلی تخته مداری الکتریکی است که بخش‌های گوناگون رایانه مانند واحد پردازنده مرکزی، حافظه دسترسی اتفاقی(RAM) و… بر روی آن سوار می‌شوند و قطعه‌های بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس (BIOS) در آن قرار گرفته‌اند. در کامپیوترهای اپل آن را برد منطقی می‌نامند.

 

مادربرد اصلی‌ترین بخش یک رایانه به‌شمار می‌رود و کار آن کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر است. خود پردازشگر با هیج کدام از ابزار آلات بیرونی ارتباط مستقیم ندارد و همان‌طور که از نامش پیداست تنها یک پردازنده‌است. ارتباط پردازشگر با ابزار خارجی (به جز در موارد معدود) توسط بایوس (BIOS) انجام می‌گیرد و در حقیقت بین پردازشگر و ورودی/خروجی‌ها همواره یک مدار واسط وجود دارد.

 

انتخاب مادربرد ، یکی از تصمیمات مهم در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر است .انتخاب فوق ، علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی سیستم ، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقاء نیز می باشد . قابلیت های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت . امروزه بر روی مادربردها ، پورت های پیشرفته ای نظیر  FireWare IEEE 1394و یا USB 2.0 و حتی کارت های ( تراشه ) صدای شش کاناله و کنترل های RAID وجود داشته که می توان از آنان در زمان ارتقاء سیستم و بدون نیاز به نصب امکانات جانبی دیگر ، استفاده بعمل آورد.

تاریخچه مادربرد:

برد اصلی (MotherBoard) یکی از اجزای اساسی و مهم کامپیوترهای شخصی محسوب می گردد. در سال ۱۹۸۲همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی از برد اصلی استفاده گردید. اولین برد اصلی از لحاظ اندازه نسبتا” بزرگ و بر روی آن ریزپردازنده ۸۰۸۰ نصب گردید. این برد شامل BIOS ، سوکت هائی برای حافظه مربوط به CPU و مجموعه ای از اسلات ها بود که کارت هائی از طریق آنها به برد اصلی متصل می گردیدند.

در صورتیکه قصد استفاده از فلاپی درایو و یا یک پورت موازی و … وجود داشت، می بایست یک برد جداگانه تهیه و آن را از طریق یکی از اسلات های موجود، به برد اصلی متصل کرد. وضعیت فوق سرگذشت اولین بردهای اصلی استفاده شده در کامپیوترهای شخصی بود.

 

شرکت های آی . بی .ام و اپل با ایجاد تغییرات اساسی، بردهائی را طراحی نمودند که امکان اضافه کرد پتانسیل های دلخواه و جدید در هر زمان میسر بوده و تولید کنندگان متعدد بتوانند محصولات خود را بر اساس استانداردهای فوق طراحی و به بازار عرضه نمایند. برد اصلی یک مدار چاپی چند لایه است.

 

مسیرهای مسی که Traces نامیده می گردند، امکان حرکت سیگنال و ولتاژ را بر روی برد اصلی فراهم می نمایند. از تکنولوژی چند لایه استفاده شده تا بدین طریق برخی از لایه های برد ، قادر به حمل داده برای BIOS ، پردازنده و حافظه بوده در حالیکه لایه های دیگر ولتاژ و Ground را بدون نگرانی از اتصال کوتاه جابجا نمایند.

 

اندازه گذرگاه داده (Data Bus) برد های اصلی جدید دارای یک گذرگاه داده ای شصت و چهار بیتی می باشند. گذرگاه فوق عرض بزرگراهی را نشان می دهد که داده ها در طول آن حرکت و دراحتیار پردازنده گذاشته شده و یا پردازنده نتایج عملیات خود را از طریق آنها ارسال می نماید.

کیس استوک نسل 9

 مینی کیس ها همان کیس های عادی هستند با این تفاوت که در ابعادی کوچک تر طراحی و تولید شده اند. این مینی کیس ها در هر برندی مشخصه ای در نام خود دارند که نشان دهنده این ویژگی است. در این مقاله قصد داریم به صحبت درباره مینی کیس استوک نسل 9 و مزایا و معایب آن بپردازیم.

مینی کیس ها بخشی از بازار کیس های کامپیوتری هستند که از هر زمان دیگری بیشتر در دسترس هستند. این مسئله بسیار جذاب است زیرا اندازه بسیاری از کیس ها در ابعاد کوچک، به اندازه جدید ترین کنسول های بازی نزدیک است. اگر فضای روی میز شما محدود است یا اگر می خواهید برای سیستم گیمینگ خود، یک مینی کیس را در محلی نزدیک به مانیتور قرار دهید، کیس های سایز کوچک بهترین انتخاب برای شما هستند.

اشکال و انواع مینی کیس ها

کیس هایی که در ابعاد کوچک ساخته شده اند، انواع مختلفی دارند: از کیس های SFF گرفته تا کیس های Mini ITX و… اما آنچه شما انتخاب می کنید، باید متناسب با نیازتان از آن کیس کامپبوتر باشد. در ادامه ما به توضیح کیس های SFF می پردازیم.

اندازه کیس های کامپیوتر SFF بر حسب لیتر محاسبه می شود و در اندازه ها، انواع و اشکال مختلفی وجود دارد. این سایز های مختلف شامل:

  • اندازه مکعبی
  • اندازه جعبه های کفش
  • اندازه Nettops
  • اندازه سینمای خانگی
  • فرم فاکتور فوق العاده کوچک یا USFF
  • واحد بعدی محاسبات یا NUC
  • اندازه کتابی

به غیر از فاکتور اندازه برای کیس های کامپیوتر، فاکتور سبک بودن و قابل حمل بودن نیز، مینی کیس ها را به محبوبیت زیادی رساند. تولید کنندگان کیس های Small Form Factor بر روی طراحی ارگونومیک و زیبایی این کیس ها متمرکز شده اند. با بهترین استفاده از پیشرفت های فناوری و طراحی قطعات، تولیدکنندگان اکنون توانسته اند مینی کیس های قدرتمندی را در اختیار مردم قرار دهند که در مقایسه با کیس های قدیمی بسیار کوچک است.


مزایای مینی کیس ها

  1. فضای اشغال شده: کمبود فضا باعث شد که ایده ساخت کیس های کامپیوتری کوچک عملی شود چرا که مینی کیس ها در مقایسه با انواع کیس های قدیمی، فضای فیزیکی کمتری را اشغال می کنند.
  2. مصرف انرژی: مصرف برق بسیار کمتری دارد و در نتیجه باعث کاهش هزینه های انرژی شما می شود که به دلیل فن های کوچک تر و سخت افزار ضعیف تر، کم مصرف است.
  3. وزن: مینی کیس ها دارای وزن کمی هستند که حمل آن به مکان های جدید و کار با آن را آسان می کند.
  4. نصب: اندازه و طراحی کوچک آن ها، نصب این کیس ها را بر روی میز شما آسان می کند و می توانید آن را زیر میز یا پشت مانیتور قرار می دهید تا از امنیت بیشتری برخوردار باشد.
  5. مناسب برای کار های شخصی: برای کسانی که می خواهند سیستم سرگرمی خود را راه اندازی کنند و شارژ و توان مصرفی سیستم برای آن ها مهم است، یک مینی کیس کاملاً مناسب برای استفاده این اشخاص است در حالی که روی کاناپه نشسته اند و به راحتی با سیستم خود کار می کنند.
  6. طراحی زیبا و ظریف: روند مینیمالیسم می تواند سازندگان کامپیوتر های شخصی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و این کیس های کوچک اگر به درستی مونتاژ شوند، مینیمال بودن آن ها واضح به نظر می رسند.
  7. گران بودن: به کسانی که بودجه کمی دارند توصیه می شود از خرید مینی کیس ها خودداری کنند. چرا که هرچه کوچک تر باشند، قیمت بالا تری دارند. در حالی که در دسترس بودن کیس های کوچک در بازار، بهبود یافته است هنوز شرکت های سفارشی در این عرصه ظاهر می شوند و آن ها برای تأمین هزینه های خود مجبور به پرداخت هزینه بیشتری هستند.
  8. محدودیت انتخاب قطعات: همه قطعات در مینی کیس ها جای نمی گیرند. شما باید خنک کننده پردازنده، RAM ، GPU و سایر اجزای خود را با دقت انتخاب کنید تا مطمئن شوید همه چیز در فضای کم به طرز مناسبی قرار گرفته است.
  9. محدودیت در تغییرات: وقتی همه قطعات در جای خودشان قرار گرفتند، ایجاد تغییرات در آن ها پیچیده است. برای ارتقا یا در کل تغییر دادن آن ها مجبور می شوید اجزای مختلفی را حذف کنید.
  10. گرما: گرما دشمن هر قطعه کامپیوتری است، اما در مورد مینی کیس ها، که گرما می تواند به سایر قطعات نیز برسد و باعث گرم شدن اجزای اصلی شود، از همه بد تر است.
  11. کاربرد: مطمئناً این کیس ها قابلیت استفاده محدودی دارند و نمی توانند برای سرور های قدرتمند و رایانه های پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد.
  12. نگهداری: به دلیل تجمع سریع گرما در فضای کوچک تر که اجازه گردش آزادانه هوا را نمی دهد، به تعمیر و نگهداری مکرر نیاز دارد. که این به هزینه شما اضافه می شود.